Αρκετός κόσμος πιστεύει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μόνο για μέσα στην πόλη ή για κοντινές αποστάσεις.
Λάθος!
Σε αυτό το άρθρο θα δούμε πως διανύσαμε 1686 χιλιόμετρα μέσα σε 3 ημέρες, διασχίζοντας 3 χώρες και δαπανώντας μόλις 35€! Σε αντίθεση με άλλα άρθρα και τίτλους όπως “μην ξανά ακούσω για ηλεκτρικό αυτοκίνητο” κτλ, εδώ θα δούμε πως ταξιδέψαμε άνετα, γρήγορα και οικονομικά 1686 χιλιόμετρα σε 3 ημέρες!
Ετοιμάζουμε τα απαραίτητα έγγραφα για να ταξιδέψουμε, δηλαδή την ασφάλεια αυτοκινήτου, την πράσινη κάρτα, την οδική βοήθεια , το διαβατήριο και το δίπλωμά μας και ξεκινάμε! Ελάτε μαζί μας σε αυτό το ταξίδι!
Το ταξίδι μας – Ο προγραμματισμός – Η εκκίνηση
Ο προορισμός μας ήταν η πρωτεύουσα της Σερβίας, Βελιγράδι και η αναχώρηση έγινε από τη Θεσσαλονίκη. Για την ακρίβεια, το μέρος αναχώρησης ήταν περίπου 30 χιλιόμετρα ανατολικά της Θεσσαλονίκης (για τους λάτρεις των υπολογισμών!)
Κάνοντας έναν μίνι προγραμματισμό και βλέποντας τα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων που μπορούμε(και πρέπει) να φορτίσουμε, ξεκινήσαμε την Τετάρτη 18/05 στις 07:00 το πρωί με πρώτο προορισμό τη Σόφια της Βουλγαρίας όπου θα σταματούσαμε για πρωινό και καφέ.
Επιλέξαμε να ξεκινήσουμε με 74% μπαταρία και όχι πλήρως φορτισμένοι, για να δοκιμάσουμε ακόμα έναν φορτιστή στο δρόμο μας, στα σύνορα Ελλάδα – Βουλγαρία.
Βλέπετε, στη χώρα μας ακόμα δεν υπάρχουν αληθινοί ταχυφορτιστές με ισχύ 150-250kw , εκτός της Tesla, και θέλαμε να δοκιμάσουμε πως είναι η εμπειρία της γρήγορης φόρτισης.
Η πραγματική αυτονομία του ηλεκτρικού μας αυτοκινήτου Tesla Model 3 είναι περίπου 350-380 χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητες 130-140 χλμ/ώρα, για το 85-15%. Πάντα προσέχουμε να είμαστε better safe than sorry, οπότε στα 350 χιλιόμετρα έχουμε τοποθετήσει το “stop loss” μας – ειδικά όταν βρισκόμαστε σε μια ξένη χώρα που δε γνωρίζουμε τις υποδομές της.
Πρώτη στάση λοιπόν μετά από 1 ώρα και 40’ στο καζίνο EFbet, λίγο μετά τα σύνορα του Προμαχώνα. Εκεί υπάρχει φορτιστής με 2 θύρες CSS και ταχύτητα φόρτισης 150KW. Το κόστος φόρτισης είναι μόλις 0,37€ / kwh. Εμείς πληρώσαμε 11,70€ για περίπου 30,5kwh. Η εκκίνηση και η πληρωμή έγινε μέσω της εφαρμογής της VIRTA.
Αυτοί είναι και οι φορτιστές που πρέπει να υπάρχουν κατ’ελάχιστον στους σταθμούς ΣΕΑ στην Εθνική οδό και όχι ο 50άρης με μια θέση φόρτισης που υπάρχει τώρα.
Αφού φορτίσαμε μέχρι το 80% μέσα σε μόλις 20’ (είχαμε φτάσει με 40%), ξεκινήσαμε για τη Σόφια. Εδώ να τονίσουμε πως αν ξεκινούσαμε με 100% φόρτιση, μπορούσαμε να φτάσουμε χωρίς ενδιάμεση στάση στη Σόφια.
Μετά από 2 ώρες και 28 λεπτά είχαμε φτάσει στην πρωτεύουσα της Βουλγαρίας, όπου παρκάραμε και πήγαμε για πρωινό και καφέ. Είχαμε «σταμπάρει» από το plugshare 2 θέσεις με φόρτιση που υπάρχουν στο κέντρο, αλλά ήταν και οι 2 πιασμένες από άλλα ηλεκτρικά! Εκπλαγήκαμε θετικά που είδαμε αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο κέντρο της Σόφιας!
Επιλέξαμε να παρκάρουμε απλώς το αυτοκίνητο και να επισκεφθούμε τους Tesla SuperChargers που βρίσκονται στο εμπορικό κέντρο Paradise και να φορτίσουμε πριν φύγουμε για Βελιγράδι.
Έτσι κι έγινε, μετά από 2+ ώρες που κάναμε τη βόλτα μας, κατευθυνθήκαμε στο Paradise Center όπου βρίσκονται εγκατεστημένες 6 θέσεις φόρτισης για Tesla με ισχύ έως 250kw! Εδώ μιλάμε για υψηλές ταχύτητες και η φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου γίνεται άμεσα μέσα σε μερικά λεπτά.
Φορτίσαμε από το 28% έως το 79% μέσα σε μόλις 19’ και ξεκινήσαμε για το Βελιγράδι με ενδιάμεση στάση στο Aleksinac και τους εκεί 150kw φορτιστές Tesla.
Σε 1 ώρα και 15 λεπτά είχαμε περάσει τα σύνορα Βουλγαρίας – Σερβίας και σε άλλη 1 ώρα και 15 λεπτά είχαμε φτάσει στο Aleksinac – σύνολο 2:30 ώρες από τη Σόφια. Η αλήθεια είναι ότι χάσαμε πολύ ώρα για να βγούμε από τη Σόφια και το εμπορικό και γι’αυτό στην επιστροφή επιλέξαμε να μη φορτίσουμε εκεί (θα δείτε παρακάτω..)
Έτσι, στις 15:39 (η ώρα είχε αλλάξει, μια πίσω) φτάσαμε στους superchargers του Aleksinac. Εκεί φορτίσαμε από το 31% έως και το 85% μέσα σε περίπου 35’. Χρόνος που έφτασε οριακά για να ξεπιαστούμε, να πάρουμε έναν καφέ και να ανασυγκροτηθούμε για το τελευταίο μέρος του ταξιδιού.
Εδώ να τονίσουμε για όσους έχουν Tesla, πως ακόμα και στο premium connectivity δεν υπάρχει συνδεσιμότητα-ίντερνετ στη Σερβία. Αν θέλετε να έχετε μουσική από spotify ή την κίνηση στους δρόμους στους χάρτες σας, θα πρέπει να κάνετε το κινητό σας hotspot. Προσοχή όμως, καθώς στη Σερβία ισχύουν χρεώσεις roaming και δεν ισχύουν τα προγράμματα που έχετε για χρήση εντός ΕΕ.
Ξεκινάμε λοιπόν με κατεύθυνση το President Palace στο κέντρο του Βελιγραδίου, όπου εκεί θα μας περίμενε και φορτιστής στο parking του ξενοδοχείου.
Σε 2 ώρες και 5’ και με 25% να απομένει στην μπαταρία μας, έχουμε φτάσει στο ξενοδοχείο όπου παρκάρουμε το αυτοκίνητο και το αφήνουμε να..γεμίσει!
Εδώ να πούμε πως ο φορτιστής που μόλις είχαν εγκαταστήσει είχε πρόβλημα με την τάση και τελικά φορτίσαμε με πρίζα σούκο και τον δικό μας UMC φορτιστή. Δεν είχαμε κανένα πρόβλημα και το άλλο πρωί είμασταν γεμάτοι!
Ένα γρήγορο μπάνιο και βόλτα στο κέντρο του Βελιγραδίου!
Σύνοψη ταξιδιού από το Teslafi για Θεσσαλονίκη – Βελιγράδι
Χιλιόμετρα οδήγησης: 737km
Κόστος φόρτισης: 11,70€ η φόρτιση που κάναμε στα Σύνορα
Διάρκεια οδήγησης: 9 ώρες
Kwh ταξιδιού: 133kwh
Κατανάλωση/100 χιλιόμετρα: 18.1kwh
Μέση θερμοκρασία: 19,4c
Efficiency: 72,29%
Διαβάστε επίσης: Πόσο κρατάνε οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων και πόσο κοστίζει η αλλαγή τους;
Ταξίδι στο Novi Sad – 208 χιλιόμετρα μέσα στη Σερβία
Την 2η ημέρα δεν μετακινήσαμε καθόλου το αυτοκίνητο, καθώς κινηθήκαμε αποκλειστικά με τα πόδια στο κέντρο του Βελιγραδίου. Την 3η ημέρα του ταξιδιού πήραμε το αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε για το Novi Sad, περίπου 104 χιλιόμετρα βόρεια του Βελιγραδίου.
Το Tesla είχε 72% μπαταρία όταν αναχωρήσαμε από το ξενοδοχείο . Μετά από 46 λεπτά και 40 χιλιόμετρα οδήγησης, σταματήσαμε σε έναν 50kw φορτιστή πάνω στο δρόμο για να τον δοκιμάσουμε και να δούμε τι ταχύτητες πιάνουν οι εκεί κλασικοί 50άρηδες φορτιστές! Φυσικά δεν υπήρχε ανάγκη φόρτισης – άνετα βγαίνει ένα ταξίδι 200 χιλιομέτρων με 74% μπαταρία.
Κουμπώσαμε με 65% μπαταρία και φορτίσαμε μέχρι το 88% σε 24 λεπτά! Η ταχύτητα στην αρχή ήταν στα 38kw και μόλις ζεστάθηκε η μπαταρία φορτίζαμε με 47-48kw.
Αρκετά καλά για φορτιστή ισχύος 50kw.
Το κόστος φόρτισης ήταν στα 5,11€ για 19,4kwh. Η εκκίνηση φόρτισης και η πληρωμή έγινε από την εφαρμογή της Charge&go (δίκτυο watt & Volt στην Ελλάδα)
Σε 20’ φτάσαμε στο Novi Sad και πήγαμε κατευθείαν για βόλτα στην «παραλία» της πόλης – δηλαδή τις όχθεις του Δούναβη. Εκεί, όπως μπορείτε να δείτε και στις φωτογραφίες, υπάρχει μια ιδιαίτερα ανεπτυγμένη περιοχή με ταβέρνες, beach bar, υπαίθριες δραστηριότητες, πάρκα, κ.α.
Υπάρχει γενική είσοδος περίπου 0.90€ (100 δυνάρια) και από ‘κει και πέρα μπορείτε να επιλέξετε τι θέλετε να κάνετε και που να κάτσατε.
Οι τιμές στο Novi Sad είναι πολύ προσιτές – καμία σχέση με το εμπορικό και ακριβό Βελιγράδι. Ενδεικτικά, ένα κοκτέιλ και ένα ανθρακούχο νερό κόστισαν λιγότερο από 8€!
Το μεσημέρι ξεκινήσαμε την επιστροφή προς το Βελιγράδι και πιο συγκεκριμένα στο εμπορικό κέντρο του Βελιγραδίου, όπου υπάρχουν και δωρεάν φορτιστές 11KW AC οπότε με την ευκαιρία θα ετοιμάζαμε και το Tesla για την αυριανή πρωινή επιστροφή. Εδώ η φόρτιση ξεκινάει καλώντας σε ένα Σέρβικο νούμερο (πιθανόν το front office) και έρχεται μετά από λίγο ένας security και ξεκινάει τον φορτιστή. Δυστυχώς είχαμε και εδώ το Ελληνικό φαινόμενα της κατάληψης θέσεων από θερμικά αυτοκίνητα.
Γυρίσαμε στο ξενοδοχείο με 88% μπαταρία και βγήκαμε για μια τελευταία βόλτα στο όμορφο Βελιγράδι.
Σύνοψη ημέρας:
Χιλιόμετρα οδήγησης: 207km
Κόστος φόρτισης: 5,11€ η -αχρείαστη απλά για λόγους δοκιμής- φόρτιση που κάναμε σε ΣΕΑ
Διάρκεια οδήγησης: 2 ώρες & 48 λεπτά
Kwh ημέρας: 34,31
Κατανάλωση/100 χιλιόμετρα: 16,5kwh
Μέση θερμοκρασία: 26c
Efficiency: 78,72%
Διαβάστε επίσης: 12 ερωτήσεις που θέλεις να κάνεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μπορεί να ντρέπεσαι!
Η επιστροφή στην Ελλάδα – Θέλαμε να επιστρέψουμε γρήγορα & νωρίς!
Το Σάββατο, λόγω και ενός κοινωνικού γεγονότος που έπρεπε να παρευρεθούμε, θέλαμε να γυρίσουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα! Αρνητικός σύμμαχος ήταν και η αλλαγή της ώρας, όπου μπαίνοντας Βουλγαρία θα «μεταφερόμασταν» μια ώρα μπροστά!
Ξεκινήσαμε στις 08:48 τοπική ώρα και με 83% μπαταρία. Μετά από 1 ώρα και 41 λεπτά φτάσαμε στον πρώτο σταθμό φόρτισης που είναι οι Tesla Superchargers στο Aleksinac.
Εκεί συναντήσαμε έναν ταξιδιώτη από τη Γερμανία, που έχει έρθει 10 φορές με το Model 3 του στη Σερβία και τη Βουλγαρία!
Φορτίσαμε μαζί και πήραμε σε 26 λεπτά 37kwh – παραπάνω απ’ότι χρειαζόμασταν για να φτάσουμε μέχρι τον επόμενο σταθμό φόρτισης αλλά μας παρέσυρε η συζήτηση!
Κόστος φόρτισης: 0€
Ξεκινήσαμε άμεσα με κατεύθυνση τα σύνορα, όπου φτάσαμε μετά από 1 ώρα και 18 λεπτά.
Περάσαμε εύκολα και γρήγορα τα σύνορα και η πορεία μας συνεχίστηκε μέχρι τη Σόφια και συγκεκριμένα λίγο έξω από τη Σόφια, με κατεύθυνση προς Ελλάδα.
Εκεί είχαμε εντοπίσει έναν 150kw φορτιστή και επιλέξαμε αυτόν παρά να μπούμε μέσα στη Σόφια και να φορτίσουμε στον 250kw Tesla, καθώς θα χάναμε αρκετό χρόνο στην κίνηση, όπως έγινε και όταν ανεβαίναμε στο Βελιγράδι.
Φτάσαμε στον φορτιστή με 33% μπαταρία και φορτίσαμε 13 λεπτά μέχρι το 64% της μπαταρίας. Ο φορτιστής ήταν 2 x 150KW CSS – οι φορτιστές δηλαδή που χρειαζόμαστε στην Ελλάδα άμεσα! Η φόρτιση και η χρέωση έγιναν μέσα από την εφαρμογή FinesCharging που καλύπτει αρκετούς φορτιστές σε όλη τη Βουλγαρία.
Κόστος φόρτισης: 11€
Επόμενη στάση στα σύνορα και τον φορτιστή του Efbet, όπως ακριβώς και πριν 2 ημέρες. Εδώ θέλαμε να φορτίσουμε αρκετά, ώστε να έχουμε «καβάτζα» χιλιόμετρα για μέσα στην πόλη της Θεσσαλονίκης, καθώς δεν θα πηγαίναμε απευθείας στο σπίτι ούτε θα είχαμε τη δυνατότητα φόρτισης κάπου αλλού.
Κόστος φόρτισης: 17,30€ για 45,1kwh
Αν γυρνάς μετά από ταξίδι στο σπίτι σου που έχεις δυνατότητα φόρτισης, μπορείς να υπολογίσεις να φτάσεις με ένα ποσοστό 10-15%, οπότε προσαρμόζεις αντίστοιχα τις φορτίσεις στο δρόμο και κερδίσεις σημαντικό χρόνο.
Στη δική μας περίπτωση που χρειαζόμασταν ενέργεια για κίνηση μέσα στην πόλη(αρκετά χιλιόμετρα), φορτίσαμε μέχρι το 90% (από το 33%) μέσα σε 32 λεπτά και συνεχίσαμε το ταξίδι μας για τη Θεσσαλονίκη όπου φτάσαμε μετά από 1 ώρα και 3 λεπτά.
Κάπου εδώ, το τριήμερο roadtrip στο Βελιγράδι από τη Θεσσαλονίκη – μέσω Σόφιας και όχι Σκοπίων – τελειώνει! Ήταν ένα πολύ άνετο και ξεκούραστο ταξίδι σε σχέση με ένα θερμικό αυτοκίνητο.
Το κόστος επίσης ήταν αμελητέο (θα το δείτε αναλυτικά παρακάτω) ενώ η όλη εμπειρία ήταν απλά καταπληκτική!
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να ταξιδέψουν πλέον όχι μόνο πολύ εύκολα και άνετα αλλά και πολύ οικονομικά – ακόμα και για ένα αυτοκίνητο 441 ίππων!
Στη χώρα μας υπάρχει επαρκές δίκτυο φόρτισης παντού – όμως οι ταχύτητες είναι ακόμα χαμηλές. Η πλειοψηφία των σταθμών είναι της τάξης των 50kw ενώ σιγά σιγά φαίνεται ότι οι εταιρείες-πάροχοι προβαίνουν στην αναβάθμισή τους.
Σύνοψη ταξιδιού επιστροφής:
Χιλιόμετρα οδήγησης: 724
Κόστος φόρτισης: 28,30€ (αποφύγαμε μια δωρεάν φόρτιση στους Tesla SC στη Σόφια λόγω χρόνου)
Διάρκεια οδήγησης: 8 ώρες & 22 λεπτά
Kwh ημέρας: 124,49kwh
Κατανάλωση/100 χιλιόμετρα: 17,2kwh
Μέση θερμοκρασία: 27.3c
Efficiency: 76.22%
Εφαρμογές που χρησιμοποιήθηκαν: FinesCharging, Charge&Go (watt & Volt), Virta
Σύνοψη και κόστος όλου του ταξιδιού:
Συνολικά χιλιόμετρα: 1786
Συνολικές kwh κατανάλωσης: 293
Kwh/100 χιλιόμετρα : Δηλαδή το πόσο καίει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο: 16,4kwh/100km
Κόστος φορτίσεων στο δρόμο: 45,11€
Φτάσαμε Θεσσαλονίκη με 200+ χιλιόμετρα υπόλοιπο, οπότε το πραγματικό κόστος φορτίσεων στο δρόμο είναι χαμηλότερο – περίπου στα 36€. Επίσης ξοδέψαμε περίπου 30kwh από τη νυχτερινή φόρτιση στο σπίτι μας, άρα προσθέτουμε στο κόστος +5,7€
Καταλήγουμε ότι το συνολικό πραγματικό κόστος ταξιδιού είναι κάτω από 50€ για ενέργεια και με απόθεμα περίπου 200 χιλιομέτρων ακόμα!
Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί πολύ άνετα να κάνει ταξίδια – ακόμα και αρκετών χιλιομέτρων μέσα σε λίγες ημέρες! Αυτό που χρειάζεται είναι ένας σωστός προγραμματισμός για να γνωρίζετε που βρίσκονται τα σημεία φόρτισης και πως θα προγραμματίσετε όσο πιο αποδοτικά τις στάσεις σας – δηλαδή όταν φορτίζετε να το συνδυάσετε και με την απαραίτητη στάση για καφέ-φαγητό-ξεκούραση κτλ.
Μην κάνετε δηλαδή 1 στάση για φόρτιση και 1 για όλα τα υπόλοιπα.
Η οδήγηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στα ταξίδια είναι απόλαυση. Ο θόρυβος είναι κατά πολύ μειωμένος – υπάρχει μόνο η αεροδυναμική αντίσταση – και η όλη εμπειρία εκτοξεύεται
Gallery φωτογραφιών