Είτε το γνωρίζεις είτε όχι, αν έχεις στην κατοχή σου ένα πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο με ημερομηνία κατασκευής μετά το 2009, τότε κατά πάσα πιθανότητα θα εφοδιάζεται με το φίλτρο DPF ώστε να έχει πιο καθαρές εκροές και να συγκρατεί τα βλαβερά μικροσωματίδια.
Για να λειτουργεί σωστά το DPF φίλτρο, ανά κάποια χιλιόμετρα περνάει μέσα από μια διαδικασία που ονομάζεται «αναγέννηση» . Υπάρχουν 2 ειδών αναγεννήσεις – η παθητική και η ενεργητική.
Η αναγέννηση στην ουσία καίει τα υπολείμματα του πετρελαίου που έχει συγκρατήσει το φίλτρο. Αν συγκρατηθεί μεγάλη ποσότητα αιθάλης (αυτό που μένει από το πετρέλαιο στο φίλτρο) δίχως να γίνει αναγέννηση, τότε ίσως να χρειαστείτε ακόμα και αντικατάσταση του φίλτρου DPF, κάτι ιδιαίτερα δαπανηρό!
Το φίλτρο μικροσωματιδίων βρίσκεται στην εξάτμιση του αυτοκινήτου και εκεί συγκρατεί όλες τις βλαβερές ουσίες, πριν αυτές διοχετευτούν στην ατμόσφαιρα.
Με αυτόν τον τρόπο τα καινούργια πετρελαιοκίνητα οχήματα έχουν γίνει πιο φιλικά προς το περιβάλλον και εκπέμπουν λιγότερους ρύπους.
Γιατί πρέπει να το προσέχω
Το φίλτρο DPF είναι ακριβό ως ανταλλακτικό και γι’αυτό το λόγο θα πρέπει να τηρείτε την συντήρησή του σχολαστικά. Η συντήρηση του φίλτρου είναι στην ουσία η διαδικασία της αναγέννησης που πρέπει πάντα να γίνεται όταν ανοίγει η σχετική ένδειξη στο καντράν.
Αν παραβλέψετε την διαδικασία, τότε είναι πολύ πιθανόν το φίλτρο να μπουκώσει εντελώς και να έχετε πρόβλημα τόσο στον κινητήρα όσο και στο ίδιο το φίλτρο.
Ποια είναι τα συμπτώματα που “δείχνουν” ένα βουλωμένο φίλτρο dpf;
Είναι αρκετές οι ενδείξεις που θα σας δώσουν να καταλάβετε ότι κάτι δεν πάει καλά με το αυτοκίνητο σας. Εσείς όπως πάντα θα πρέπει να δίνετε μεγάλη σημασία σε κάθε αλλαγή στην λειτουργία του οχήματος σας όσο μικρή και αν σας φαίνεται. Μην παραμελείτε τις φωτεινές ενδείξεις και διορθώστε άμεσα ότι είναι απαραίτητο.
Ας δούμε πως θα καταλάβουμε ότι το φίλτρο DPF είναι βουλωμένο:
# Θα ανάψει το λαμπάκι στο καντράν: Το πρώτο που θα συμβεί θα είναι να ενεργοποιηθεί το λαμπάκι κόκκινου ή πορτοκαλί χρώματος που υποδεικνύει πρόβλημα στον κινητήρα.
# Απώλεια ισχύος: Ένα βουλωμένο DPF μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια ισχύος στον κινητήρα. Το αυτοκίνητο μπορεί να σας δίνει την αίσθηση ότι δεν «τραβάει» και ότι χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να φτάσει την αναμενόμενη ταχύτητα.
# Αυξημένη κατανάλωση καυσίμου: Η μεγαλύτερη κατανάλωση πετρελαίου είναι ακόμα ένα σύμπτωμα ότι μπορεί το αυτοκίνητο σας να έχει βουλωμένο φίλτρο DPF καθώς ο κινητήρας προσπαθεί να αντισταθμίσει την περιορισμένη αποδοτικότητα.
# Αυξημένες εκπομπές καυσαερίων: Αποτέλεσμα του βουλωμένου φίλτρου DPF είναι ότι τα σωματίδια του άνθρακα δεν αφαιρούνται πλήρως από την εξάτμιση, κάτι που θα οδηγήσει σε μεγάλη ποσότητα καυσαερίων, τα οποία μπορεί να έχουν και σκούρο χρώμα και την γνωστή μυρωδιά καμένου.
# Εναλλαγή λειτουργίας DPF: Σε ορισμένα αυτοκίνητα ένα βουλωμένο DPF μπορεί να αναγκάσει το σύστημα να ενεργοποιήσει την λειτουργία αναγέννησης που συνήθως προκαλεί θόρυβο και μια αύξηση της θερμοκρασίας του κινητήρα.
# Εναλλαγή λειτουργίας σε περιορισμένης ισχύος: Σε ορισμένες περιπτώσεις αν το πρόβλημα δεν διορθωθεί το αυτοκίνητο μπορεί να μπει σε λειτουργία περιορισμένης ισχύος για να προστατευθεί ο κινητήρας.
Άναψε το λαμπάκι του DPF – τι πρέπει να κάνω τώρα;
Τα περισσότερα αυτοκίνητα που είναι εφοδιασμένα με φίλτρο DPF, κάνουν τη διαδικασία της αναγέννησης χωρίς να καταλάβετε πότε αυτή συμβαίνει!
Όμως, αν οδηγείτε συχνά το αυτοκίνητο εντός πόλης και δεν το βγάζετε πιο έξω, υπάρχει περίπτωση να μην μπορεί να γίνει η διαδικασία και τότε θα σας ανάψει το λαμπάκι του DPF που υποδεικνύει ότι γεμίζει σιγά σιγά το φίλτρο και πρέπει να ξεκινήσετε τη διαδικασία της αναγέννησης.
Η αναγέννηση χωρίζεται σε 2 τύπους: Την ενεργητική και την παθητική.
# Ενεργητική αναγέννηση φίλτρου DPF
Στην ενεργητική αναγέννηση του DPF, το αυτοκίνητο στέλνει επιπλέον ποσότητα καυσίμου στα καυσαέρια έτσι ώστε να αυξηθεί η θερμοκρασία και να μπορέσει να καεί η περίσσεια ποσότητα αιθάλης που μπλοκάρει το φίλτρο σας.
Η ενεργή αναγέννηση είναι ιδιαίτερη χρήσιμη για όσους δεν οδηγούν μεγάλες αποστάσεις και το αυτοκίνητο δεν προλαβαίνει να ζεσταθεί, για να κάνει την παθητική αναγέννηση.
# Παθητική αναγέννηση DPF
Στην παθητική αναγέννηση, που είναι και η πιο γνωστή μέθοδος και την έχουν όλα τα αυτοκίνητα που εφοδιάζονται με το συγκεκριμένο φίλτρο, θα πρέπει να οδηγήσετε το αυτοκίνητό σας για αρκετή ώρα έτσι ώστε η εξάτμιση να φτάσει σε υψηλή θερμοκρασία και το DPF να μπορέσει να εξουδετερώσει την αιθάλη!
Κάθε φορά που συμβαίνει αυτό, θα υπάρχουν μικρές ποσότητες στάχτης στο φίλτρο οι οποίες με την πάροδο του χρόνου θα πρέπει να καθαριστούν σε ένα ειδικό συνεργείο, έτσι ώστε το φίλτρο DPF να συνεχίζει να λειτουργεί άριστα.
# Πως θα γνωρίζω ότι το φίλτρο καθάρισε
Αν σας έχει ανάψει η λυχνία του DPF στο καντράν και ξεκινήσατε τη διαδικασία της αναγέννησης, τότε μόλις σβήσει η λυχνία σημαίνει ότι το φίλτρο έχει καθαριστεί και είναι έτοιμο!
# Πόσο συχνά πρέπει να συμβαίνει ο καθαρισμός
Ο καθαρισμός του φίλτρου συμβαίνει συνήθως 1 φορά κάθε 500-600 χιλιόμετρα. Τις περισσότερες φορές δεν θα το καταλάβετε πότε συμβαίνει, καθώς γίνεται αυτόματα και η εντολή δίνεται από την μονάδα ECU.
Αν οδηγείτε αποκλειστικά και μόνο μικρές αποστάσεις εντός πόλης, τότε ίσως να βλέπετε την ένδειξη για να ξεκινήσετε εσείς τη διαδικασία αναγέννησης.
# Πόσο χρόνο κρατάει η διαδικασία της αναγέννησης;
Αν οδηγείτε το αυτοκίνητο με ταχύτητα άνω των 70 χιλιομέτρων, τότε αυτόματα μπορεί να ενεργοποιηθεί η διαδικασία του αυτοκαθαρισμού του φίλτρου DPF. Η διαδικασία κρατάει γύρω στα 10 λεπτά σε συνθήκες οδήγησης με ταχύτητα 70 χιλιομέτρων και άνω.
Μπορώ να αφαιρέσω το φίλτρο DPF από το αυτοκίνητό μου;
Όχι, σε καμία περίπτωση! Το φίλτρο υπάρχει εκεί για να συγκρατεί τα μικροσωματίδια και να δίνει τη δυνατότητα στο αυτοκίνητο να εκπέμπει λιγότερους ρύπους. Η αφαίρεση του φίλτρου δεν είναι νόμιμη και θα προκαλέσετε προβλήματα τόσο στο αυτοκίνητο όσο και σε εσάς που θα εισπνέετε όλες τις βλαβερές ουσίες.
Επηρεάζει τα ασφάλιστρά μου αν το αυτοκίνητο έχει DPF φίλτρο;
Όχι, σε καμία περίπτωση! Η ασφάλεια του αυτοκινήτου σας δεν επηρεάζεται από την ύπαρξη ή μη του φίλτρου DPF. Να έχετε υπόψιν όμως, ότι όλα τα καινούργια πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που έχουν κατασκευαστεί από το 2009 και έπειτα, είναι εφοδιασμένα με φίλτρο DPF για τη μείωση των ρύπων και των μικροσωματιδίων που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα.
Ειδικά πλέον σε αρκετά μοντέλα, το φίλτρο DPF συνδυάζεται με τη χρήση του AdBlue έτσι ώστε οι εκπομπές να είναι ακόμα καθαρότερες και να αγγίζουν – ή ακόμα και να ξεπερνάνε – τις εκπομπές ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου!
Σε κάθε περίπτωση όμως, το κόστος για την ασφάλεια αυτοκινήτου παραμένει το ίδιο είτε έχετε αυτοκίνητο με DPF φίλτρο είτε όχι!